Final Fantasy 4
In Final Fantasy Crystal Chronicles ga je op zoek naar zeldzame mirredruppels. Deze druppels zorgen ervoor dat het gezegende kristal dat de mensheid beschermt tegen de miasma in leven blijft. Je wandelt door stages heen (met aan het eind van elke stage een boss-fight) en op die manier vind je de druppels die nodig zijn om de mensheid te beschermen.
Het is mogelijk om in je eentje de wereld te redden, maar ook je vrienden kunnen je hierbij helpen. FF:CC is zowel een single player als multi player RPG en kan tot vier spelers laten meespelen. Deze multi player optie is enkel van toepassing wanneer alle medespelers in het bezit zijn van een Gameboy Advance. Voor de meeste fans was dit wel een afknapper, maar volgens mij is een Gameboy Advance onmisbaar bij het spelen van Final Fantasy Crystal Chronicles, zelfs bij de single player mode.
Camecube en Gameboy Advance
De connectiviteit tussen de Gamecube en de Gameboy Advance is zonder meer de grootste troef van FF:CC. Wanneer je in single player je GBA verbindt met je GC dan bedien je de speler met je GBA op het grote scherm. Op je GBA kan je naar het menu gaan en krijg je een type map en objectieven, en dit terwijl je tegelijkertijd aan het spelen bent.
- Het menu is vergelijkbaar met dat van andere Final Fantasy games; items, abilities, configuration, etc. kan hier allemaal aangepast en gebruikt worden.
- Het type map is afwisselend, elke stage kan je een andere map krijgen. Er zijn verschillende soorten maps: terrain map, monster map, scouter map en treasure map.
- Op de terrain map zie je de weg die je kan bewandelen, op de monster map zie je waar de vijanden zich verbergen, op de scouter map zie je welke stats de vijanden hebben wanneer ze je aanvallen en op de treasure map zie je waar er schatkisten verborgen zitten. Op je GBA scherm krijg je ook je objectieven te zien; objectieven zijn opdrachten die je zo goed mogelijk moet proberen te volbrengen om zo aan het eind van de stage waardevolle items te verkrijgen.
MultiPlayer GBA
Wanneer je in multi player je GBA met verbindt met je GC komen deze features eigenlijk allemaal terug, maar in een betere vorm. Iedere speler krijgt zijn eigen menu en kan deze naar eigen belangen aanpassen; iedere speler krijgt zijn eigen type map en iedere speler krijgt ook zijn eigen objectieven. Maar een speler kan niet zomaar doen of laten wat ie wil, de bazen in dit spel kunnen vaak lastig zijn, en met hoe meer spelers je de baas probeert te bevechten, hoe sterker hij ook wordt. Dus je moet echt onderling tactieken afspreken, je menu’s moeten op elkaar zijn afgestemd, en je moet afspreken wie wat zal doen tijdens de gevechten.
Iedere speler krijgt ook een ander type map te zien op zijn GBA scherm, dus op die manier leer je ook samenwerken; de een zegt waar een schat ligt, de ander waarschuwt voor vijanden, etc.
Maar gelukkig zit er ook nog een beetje rivaliteit in het spel, iedere speler moet proberen zijn objectieven zo goed mogelijk te volbrengen. Aan het einde van de stage krijgt de speler die zijn doel het meest bereikt heeft de keuze uit waardevolle items, en de anderen kunnen minder waardevolle items kiezen. Het leuke is dat ondanks je moet samenwerken je elkaar een beetje kan dwarsbomen zodat de andere toch maar zijn objectieven niet zou behalen; zelfs samenspannen tegen één iemand is mogelijk.
Verschil tussen Single en Multiplayer
Je kan tijdens het spel ook van single player naar multi player omschakelen. Wanneer je door een stage in single player heen bent gewandeld, kan je een volgende stage doorwandelen in multi player. Je vrienden hoeven dan gewoon hun GBA te linken met de GC, eventjes hun bewaarde personages inladen (via een memory card) en ze kunnen gezellig meedoen.
De link mogelijkheid tussen de GBA en de GC bevat nog een extra functie. Je kan ergens in het spel een mini-game vinden. Deze mini-game is zeer vergelijkbaar met het PSOne spel Chocobo Racing. Dit spel kan je downloaden op je GBA en je kan het blijven spelen tot je hem uitzet, zeer leuk voor onderweg en/of als tussendoortje.
De gevechten in FF:CC zijn niet meer turn-based zoals bij vorige Final Fantasy games, iedereen kan op de vijand vliegen en hem proberen te verslaan. Maar, zo gemakkelijk is het echter niet. Je moet echt als een team samenspelen om hem te verslaan. Want niet iedereen heeft dezelfde abilities als iemand anders, ook niet iedereen kan items zoals phoenix down gebruiken; iedereen heeft dus zijn eigen mogelijkheden en je moet zien dat je tot een goede samenwerking komt. Ook is het niet altijd even gemakkelijk om de bazen te benaderen, uit bescherming tegen de miasma hebben de reizigers een kristalvorm meegenomen. Deze beschermt hen enkel binnen een bepaalde cirkel (die aangeduid staat wanneer je aan het spelen bent), eens je uit die cirkel treed verlies je snel HP (hit points) en dus moet je zien dat je de vijanden altijd binnen de cirkel bevecht.
Ieder personage heeft dus zijn eigen aanvallen en magie. Maar magie kan ook gecombineerd worden; wanneer twee of meer spelers een verschillende magie aanval tegelijkertijd op een vijand plaatsen ontstaat er een speciale magie aanval. Uiteraard zal ook je magie stijgen als je vorderingen maakt in het spel, dit geldt ook voor alle andere abilities en wapens.
Final Fantasy: Gameplay en conclusie
De gameplay van het spel zit goed in elkaar. Alles bedient zich zeer gemakkelijk en alles loopt zeer vlotjes. Soms heb je wel eens het gevoel dat het spel traag vooruit gaat omdat je altijd in je cirkel moet blijven, maar eigenlijk is dit allesbehalve waar. Wanneer een speler in zijn menu bezig is terwijl de anderen aan het rondwandelen zijn door een stadje zouden de andere spelers in een normaal spel ook moeten wachten tot die ene gedaan heeft met zijn menu; in FF:CC loopt het personage van de persoon die in zijn menu aan het snuffelen is gewoon mee met de rest. Hij is wel kwetsbaar voor vijanden omdat hij niet automatisch aanvalt, maar het spel vertragen doet hij absoluut niet.
Grafisch gezien is FF:CC een pareltje. Zonder twijfel halen ze het beste uit de gamecube en het resultaat mag gezien worden. Een prachtige fantasiewereld met veel oog voor detail en finesse. Voeg er dan nog eens de sfeervolle muziek erbij en je drijft gewoon diep weg in de wereld van Crystal Chronicles.
Maar ondanks alle lof zijn er ook wat minpuntjes aan het spel. De muziek is zeer goed en ook heel leuk, maar zal na enkele uren zeer repititief klinken en dat werkt zeer vervelend.
Ook is het verhaal niet zo uitgewerkt als bij de vorige Final Fantasy games. Het is zeker en vast voldoende, maar van een Final Fantasy game zijn we iets beters gewend.
Maar dan vergeten we natuurlijk het feit dat deze game door een andere studio ontworpen werd, én dat een verhaallijn moeilijk in te lassen is als je zowel een singe player als multi player optie wil bevatten.
Final Fantasy Crystal Chronicles is kortweg een game dat volledig tot zijn recht komt als multi player. Als single player zal je ook zo’n 40 uur plezier beleven aarpgn dit spel, maar je mist de vele fun die je mee kan maken met de multi player optie.
Conclusie
Graphics 9
Geluid 8
Speelbaarheid 8
Levensduur 9
Verhaal 7
Totaal (Geen Gemiddelde) 9
Final Fantasy Crystal Chronicles is een zeer plezierig spel is om samen met vrienden te spelen. Het is zeer knap uitgewerkt en zeer compleet. De single players zullen zich wat bedrogen voelen, maar dan moeten zij maar vrienden zoeken.